De gemiddelde Nederlander zal, als de basisschool ter sprake komt, direct denken aan weinig verdienen en hard werken. De gemiddelde leerkracht misschien inmiddels ook. Voor de oplossing kijken we in willekeurige volgorde vooral naar de minister, het schoolbestuur en de schoolleiding. En volgens mij doen we onszelf daarmee te kort.

Wie o wie valt uit?

Je kent het wel; twee leerkrachten delen een groep. De ene gaat iedere dag fluitend naar school, de ander komt met een burn-out thuis te zitten. Wijzen naar je leidinggevende of de bestuurders dat de werkdruk omlaag moet, is een deel van de oplossing. Bovendien maakt het je afhankelijk. Het is veel aantrekkelijker dat terwijl je wacht op wat anderen aan jouw situatie gaan doen, je zelf alvast een stevig begin maakt die te verbeteren.

Meerdere oorzaken…meerdere oplossingen

Werkdruk kent veel oorzaken. Ik noem er een paar die ik regelmatig tijdens coachgesprekken hoor.
Ik heb te veel te doen in te weinig tijd. Werk doen waar ik het nut niet van inziet. Weinig te zeggen hebben over wat ik do

e en vooral hoe (en dat terwijl ik er toch voor geleerd heb). Het gevoel hebben dat het nooit goed genoeg is en ook nooit af. Alles wat ik of een kind in mijn klas doet of zegt, ergens moeten noteren. Mijn lesprogramma is zo vol dat ik me soms een slavendrijver voel. Na een dag lesgeven heb ik gewoon de energie niet meer voor wéér een vergadering. Sommige ouders denken dat hun kind een soort ‘status aparte’ heeft. Toen passend onderwijs zijn intrede deed, ben ik pas echt afgehaakt. Iedereen weet het, maar ik moet het uitvoeren.

Veel van het werk moet anders georganiseerd worden. Daar moet bijvoorbeeld je directeur mee aan de slag, misschien wel op aangeven van jou. Een belangrijke oplossing waar je niet veel over hoort, zit gewoon in jezelf. Laat me je uitleggen.

In je kracht

Hoewel we oorzaken van onze problemen vaak buiten onszelf zoeken, zit er ongelofelijk veel kracht in oplossingen die uit jezelf komen. Daarvan krijg je energie. Het geeft hoop. Het maakt je minder afhankelijk van die externe factoren. Je komt los van je negatieve gevoel, het cynisme laat je achter je en je neemt de touwtjes weer zelf in handen. Dat is ‘in je kracht’ staan. En oplossingen waar je zelf mee komt passen als de schoen van Assepoester. Ze sluiten aan en zijn haalbaar. Je moet wel eerst leren ‘omdenken’, anders naar je situatie leren kijken.

Omdenken

We hebben vaak niet door dat we dingen volgens een vast patroon uitvoeren, aanpakken en beleven. Patronen die in de loop van je leven zijn ontstaan door je karakter, je waarden, je opvoeding en wat je hebt meegemaakt. Ze worden versterkt door bepaalde overtuigingen, dingen die voor jou waarheid zijn. Door inzicht in deze fenomenen kun je gaan veranderen. Dat is omdenken. In je eentje is dat lastig. Je hebt een goede coach nodig die je begeleidt in dit proces van omdenken.

Feest

Het is altijd een feest als leerkrachten deze inzichten krijgen. Als het coachtraject waarin ik ze begeleid ineens een ontdekkingstocht wordt. Als leerkrachten die vast dreigden te lopen stappen zetten en beslissingen over zichzelf nemen. Het zijn belangrijke stappen in de aanpak van werkdruk. Je staat met meer plezier voor de klas. En je weet het: “Van gelukkige leraren, leren kinderen het meest”.

Schoolleiders aan zet

Er zijn al veel initiatieven die schoolleiders nemen om de werkdruk op hun school aan te pakken. Nog niet overal, maar het onderwijs is echt in beweging aan het komen. Daar gaat mijn volgende blog over. Je ziet ‘m volgende week hier op Linkedin.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *