Meester, gaan we nog onder de douche vandaag?

Rare vraag hè, van leerlingen aan het begin van de dag. In mijn klas is het inmiddels normaal. Al veel kinderen hebben in de afgelopen weken een klassikale douche gehad en ze vinden het heerlijk.

Op uitnodiging van SOPOH was ik te gast bij de opleiding ‘Kinder-Talenten-Fluisteraar’ van Luuk Dewulf en Els Pronk. In een training van bij elkaar 16 uur beleven veel leraren een mindshift, en ik ook. Van focus op de kloof tussen de norm en niveau, naar aandacht voor talenten. Het belangrijkste verschil is dat je het ene vooral met je hoofd doet en het andere met je hart.

Positieve vibe…

De impact van de talentenfluisteraar begint op de opleiding zelf. Er heerst een positieve vibe van jewelste. Iedereen raakt geïnspireerd.  Een studiemiddag op woensdag van 2 tot 8 is niet lang als je er energie van krijgt. Je vindt het jammer dat het voorbij is. Met jouw net-ontdekte talenten ga je naar huis. De vraag ‘hoe zet je die in’, beheersen je gedachten.

Onder de douche

De impact in mijn toch al gezellige groep 7 is groot als ik een jochie voor de klas zet die wel wat troost kan gebruiken. Zijn hondje moest gisteren weg. Dat beestje plaste steeds het hele huis onder. ‘Ga maar op de hoge kruk zitten, rug naar de klas’. Hij kreeg een talentendouche, een oefening die ik geleerd had op de opleiding. In de weken ervoor vertelde ik elke dag over een aantal van de 39 talenten. Nu delen de kinderen talenten uit; ‘je bent een aansteker, een trouwe vriend, een groepsdier, stille helper, vertrouweling’. Bij bewuste beweger moet iedereen lachen. Tot voor kort heette dit namelijk ADHD.

Talentgesprek

Een paar keer per week zit ik een kwartiertje 1-op-1 met een kind voor een talentgesprek. Mooi papier, mooie stiften want wat we schrijven doet ertoe. ‘Waar word je blij van’ is mijn eerste vraag. Een paar minuten later schrijf ik het eerste talent van dit kind op papier. Het maakt veel los. Je raakt het hart. Je praat over wat dit kind écht beweegt.

Groeizinnetjes

Voordat we beginnen aan een stevige rekenles praat ik met de klas over groeizinnetjes. Die kunnen kinderen in hun hoofd planten. ‘Ik ga het proberen, dan lukt het vast wel, of ‘sinds vorige maand heb ik … al bijgeleerd’. Die helpen kinderen om hun werk te maken, ook als het moeilijk voor ze is. Werken met groeizinnetjes is onderdeel van de opleiding en is een kindervariant op overtuigingen uit cognitieve technieken binnen NLP.

Voor volwassenen

De kindertalentenfluisteraar is er ook in een volwassenversie. ‘Ik kies voor mijn talent’ heeft inmiddels zijn intrede gedaan in mijn coachpraktijk. Juist voor uitgebluste leraren is het (her)ontdekken van talenten een bron van energie. In het onderwijs ligt hier een sleutel om die vermaledijde werkdruk aan te pakken. Ik praat met cliënten over waar en hoe zij hun talenten het beste in kunnen zetten. En welke situaties zijn minder gezond, wat slaat jou dood? Geheid dat ze naar huis gaan met een aantal mogelijkheden om hun werk op school morgen een stuk energieker te maken.

De opleiding kindertalentenfluisteraar is een echte aanrader. Het maakt veel los, eerst bij jezelf als cursist. Later bij iedereen die je ermee in aanraking brengt. En nieuwe energie kunnen we in het onderwijs goed gebruiken.