Vrijdag 15 maart, Den Haag, Malieveld. Duizenden leraren laten het maar weer eens weten. Die werkdruk moet nu toch écht omlaag. En gelijk hebben ze! Alleen ben je voor de oplossing in Den Haag aan het verkeerde adres!

Het onderwijs vormgeven moet je aan leraren overlaten. En dat geldt ook voor het oplossen van problemen. Daarvoor moet je niet gaan kijken naar mensen die er minder van weten dan jij!

Politiek

Je moet een beetje snappen hoe politiek werkt. Als je de helft levert van wat er gevraagd wordt, is je ministerschap geslaagd. Een zak geld, enkele maatregelen, flink wat loon erbij. Arie Slob kan nu al tevreden zijn. Het onderwijs zelf is aan zet. Politiek gezien heeft ie nog gelijk ook! Meer dan een paar miljoen hoef je echt niet te verwachten.

Ook een beetje raar, vind je niet? Eerst alle sores van hogerhand over je heen krijgen. Daarna weer van diezelfde hogerhand afhankelijk worden voor de oplossing. Ik zeg, niet doen. Neem het heft in eigen hand.

Wat, hoe, wanneer

Neem nou de werkdruk in het onderwijs. Dat hebben ze onderzocht. En wat denk je? Zeg aan leraren wat ze moeten doen, hoe en wanneer. En doe dat lange tijd achter elkaar. In no-time zitten er honderden thuis met een burn-out. Wat zeg ik, duizenden. Aldus geschiede.

Bordjes gemist

Ik keek op het journaal naar het Malieveld. Ik las de bordjes in handen van leraren. Gelijk hadden ze over die werkdruk en dat werkplezier.
Alleen heb ik deze bordjes niet gezien; ik wil mijn loopbaan vormgeven. Ik wil NEE leren zeggen. Ik wil mijn grenzen aangeven, nee, ze leren kennen. Ik ben bekwaam; laat me mijn talenten weer inzetten. Of, ik ben de partner van ouders en ik wil met ze práten

De lerarencoach helpt leraren de werkdruk te verlagen zodat ze weer met plezier voor de klas kunnen staan. Wat niet op de bordjes stond, kun je leren…bij de lerarencoach.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *